Next Step - steg 3

Jesus bygger sin kyrka.
Det enda Jesus har lovat att bygga här på jorden är sin församling, kyrkan. Den är inte gjord av något byggmaterial som trä eller sten utan kyrkan är du och jag, de troende. Bibeln beskriver oss som levande byggstenar.

Kyrkans uppdrag är presentera Guds kärlek för vår värld, genom att berätta om Jesus. Vi formas tillsammans som byggstenar med våra olika personligheter och gåvor som återspeglar Guds mångfald. Detta vill Jesus göra för att han älskar oss och vill att kyrkan ska nå alla människor med hans räddande kärleksbudskap.

• Gud älskar alla människor
• Jesus bygger sin kyrka
• Vi får använda de gåvor och talanger Gud ger oss
• Kyrkans finns för att välkomna människor hem till Gud
• Kyrkan är alla vi som tror på Jesus

Ur Biblen:
”Jag säger dig att du är Petrus, och på den klippan ska jag bygga min församling. Inte ens dödsrikets portar ska kunna besegra den.”
Matteusevangeliet 16:18

”Därför är ni nu själva levande byggnadsstenar i ett andligt husbygge.”
2 Petrusbrevet 2:5

”Han gjorde några till apostlar, andra till profeter, evangelister, pastorer och lärare. De ska utrusta de heliga för deras tjänst att bygga upp Kristus kropp, tills vi alla ska vara eniga i tron och i kunskapen om Guds Son”
Efesiebrevet 4:11–13

”… genom församlingen skulle lära känna Guds vishet och dess mångfald. Detta har varit Guds eviga plan, som han förverkligade i Kristus Jesus, vår Herre.”
Efesiebrevet 3:10–11”

Lifecenters Vision
”Vi ser skaror av människor som upplever livsförvandling. En kyrka som attraherar och samlar de brustna och förlorade och de som aldrig trodde de behövt en frälsare. En kyrka som utrustar, multiplicerar och frigör lärjungar och ledare. Vi ser en kyrka stark och stor, synlig och hörd i staden. En kyrka som expanderar och har ett inflytande i världen. Vi ser en kyrka fylld med efterföljare till Jesus. En kyrka djärv i tro, som bryr sig genuint
om människor, och som är relevant i det sätt den kommunicerar evangeliet till sin generation. Vi ser en kyrka med Jesus och hans ord i centrum. En kyrka som passionerat tillber honom. En kyrka öppen för alla som möter Jesus för första gången och för de som kommer hem igen. Vi ser en kyrka fylld av resurser, kreativitet och hopp. En kyrka som
älskar alla generationer och nationaliteter. En kyrka som tror på Guds förmåga att göra det omöjliga.”

Ur Biblen:
”I’m here inviting outsiders, not insiders—an invitation to a changed life, changed inside and out.”
Lukasevangeliet 5:32 MSG

Vi vill:
- Invite – Vi är alltid en öppen kyrka. Vi inbjuder ständigt ovana kyrkobesökare till gudstjänsten.
- Include – Eftersom kyrkan inte är en byggnad utan människor som tror och är i funktion, önskar vi vara en inkluderande gemenskap.
- Involve – Alla har gudagivna gåvor och vi välkomnar alla att plantera sig i kyrkan.
- Invest – Vi uppmuntrar alla att leva generösa liv med tid, engagemang, förmåga och ekonomi för Guds rike.
- Inspire – Vårt budskap är andefyllt, bibliskt och positivt. Vi fokuserar på vad vi är för hellre än vad vi är emot, vi tror på ett budskap som är applicerbart in i människors vardag.

När människor engagerar sig med tid, ekonomi och hjärta finns det en skyldighet för oss att vara transparenta när det kommer till ledning och styre. Lifecenter är kopplade med Pingst fria församlingar i Sverige och internationellt med Hillsong Family.

Pastorer leder kyrkan.
En pastor behöver ha ett hjärta för människor och leva som ett andligt föredöme med en livsstil som motsvarar Bibelns kriterier för ett andligt ledarskap. (1 Petrusbrevet 5:2-3)
Lifecenter överses av en församlingsledning som vakar över teologi och ledarskapets utövande. (Titusbrevet 1:5)
Juridiskt leds församlingen och alla dess verksamheter av en styrelse som årligen granskas av en revisionsbyrå. Församlingens ekonomi består till största del av
gåvogivare, där de flesta praktiserar den bibliska principen av tionde, men även andra intäkter finns. Information om församlingens ekonomi kan
erhållas av styrelsen. Lifecenters huvudkontor ligger i Västerås.

Lifecenter startades år 2000 av pastorerna Per-Johan och Ulrica Stenstrand.

Ur Biblen:
”Den som har förmågan att ge till den som behöver, ska göra det med ett generöst hjärta.
Den som har förmågan att leda andra, ska ta sin ledaruppgift på allvar. Och den som visar
barmhärtighet, ska göra det med glädje.”
Romarbrevet 12:7–8

Vi vill göra det enkelt att vara med i Lifecenter. Alla är välkomna som gäster. Du är också välkommen att besöka våra team, connectgrupper och andra samlingar.

Vår Pastor, Per-Johan, säger ofta ”det finns inget köptvång i Lifecenter. Vi tror att alla behöver få göra sin resa i tron och vi är övertygade om att Jesus hjälper var och en med den resan.”

Man kan uttrycka det så här: ”Belong, believe, behave”. Vi kommer till Gud och möter frälsingen som ger oss kraft och insikt om hur vi kan leva tillsammans med honom. Mötet med Jesus handlar inte först och främst om vårt beteende, vad man får och inte får göra. När vi möter Jesus förvandlar han oss inifrån och ut.

Lifecenter praktiserar inget föreningsmedlemskap, utan vi har aktivt medlemskap. Enklaste förklaringen på detta är: ”om man är med så är man med”. Kom och var med! Delta i gudstjänster, team och connectgrupper. Det finns en plats för dig.