En vänlig ton.

”Kindness is a language that the deaf can hear and the blind can see”. (Mark Twain)

Igår var det alla hjärtans dag, hela veckan har varit ”vänliga veckan”. I min värld är det alla hjärtans dag alla dagar och det är väl alldeles ypperligt om vi är vänliga vid varandra alla veckor?

Vi gillar att fira allt som går att fira, högt och lågt.

Under veckan som gått har PJ och jag firat 38 år tillsammans, vi blev ett par den 11 februari 1981, blott 15 år gamla. Gud vet vad vi behöver och just vi behövde bli tillsammans så tidigt för även vi, som så många andra, är i grunden väldigt olika.

Hemma hos herr och fru Stenstrand talar vi mycket om att använda en vänlig ton när vi talar med varandra. Vi jobbar en hel del med den frågan :) Ingen har ett perfekt äktenskap eller en perfekt familj, men vi kan ha ett hälsosamt hem där vi kan vara oss själva och bli bättre när vi slipar varandra.

Samtidigt är det ofrånkomligt att vi ibland höjer rösten mot varandra, mot våra barn och övrig omgivning. Vi är alla människor som ibland är trötta, blir frustrerade, ledsna och missförstådda. Då är det inte så lätt att hålla en vänlig ton. Det blir lätt allt annat än vänligt och milt.

Kanske har du ett hett temperament och brusar upp lätt? Då får du jobba med det. Hjälp finns att få, ta emot det. Kanske har du en offermentalitet? ”Det är bara och endast synd om mig konstant”. Skygglappar på = du lyfter aldrig blicken och inser att alla går igenom jobbiga perioder i Livet. Då behöver du ta av dig offerkoftan, den är aldrig modern.

Alla har vi något att jobba på i våra personligheter och alla kan vi göra något åt det vi behöver jobba på. Be någon du verkligen litar på, som ärligt och som vill ditt allra bästa, berätta för dig hur du uppfattas. Skulle inte det vara intressant?

De vackraste människorna jag mött är de som känt nederlag, lidande, kamp, förlust och ändå hittat en väg ut ur de djupa svackorna. Människor som uppskattar Livet de fått som gåva trots hårda stormar, som har en finkänslighet och en förståelse för sina medpassagerare, som har medkänsla och dessutom använder en mild ton i samtal med andra. Det är också människor som lyssnar mer än de pratar. Vi har fått en mun och två öron av en anledning :)

En människa som känner sig uppskattad och älskad kommer alltid göra mer än vad som förväntas. Använd en vänlig ton och ett varmt leende, det kommer du långt med. Det kan förändra världen. I alla fall din värld och det är värt väldigt mycket.

Ords 15: 1 ”Mjukt svar stillar vrede, hårda ord väcker harm”.

All uppmuntran!

Hälsningar från

Vänliga Ulrica

Ulrica Stenstrand