7 saker som hjälper dig att komma igång med bönen i vardagen

Är du som mig och många andra så är ditt liv fullt av saker som du måste göra. När livet blir stressigt så är det nästan alltid en sak som ryker först. RELATIONER. Relationen med släkt och vänner och relationen med Gud. Här kommer sju saker som hjälper dig att göra bönen till en del av vardagen och alltid hålla samtalet med Gud levande.

1. Be som du pratar med en vän

Bön kan enklast beskrivas som samtalet mellan Gud och dig. Fundera över hur du normalt sätt brukar prata med dina vänner och gör samma sak när du pratar med Gud. Jesus säger själv att Han numera kallar oss vänner och inte tjänare. Även om tjänandet är en viktig del i en kristens liv så är det framförallt vänskapen med Gud som ska definiera hur du ber.

Du behöver inte be ”fint” eller använda de ”rätta” orden. Säg bara det som finns på ditt hjärta.

2. Be i Jesus namn

Anledningen till att du kan samtala med Gud som du samtalar med en vän är det Jesus gjorde för oss på korset. Där tog Han på sig alla våra misslyckanden och snedsteg och gav oss sin rättfärdighet och perfektion.

Det är just därför man avslutar sin bön med ”i Jesus namn”. Man talar helt enkelt ut att man inte kommer i egen kraft utan man låter Jesus företräda en inför Gud. Det innebär att du inför Gud har precis samma rättigheter som Jesus har och kan därför frimodigt be om stora saker. Det betyder också att du aldrig behöver skämmas när du ber till Gud, även om du nyligen gjort något som du inte är stolt över.

3. Hitta tid i vardagen

Något som ofta hindrar oss från att be är att vi kanske har en föreställning om att man alltid måste avsätta en lång stund till det. För en del funkar det bra, men för många andra kan det kännas som att man har nog med saker på agendan.

Paulus säger ”be ständigt”. Det kan låta som ett ouppnåeligt mål, tills man börjar fundera över hur det faktiskt skulle kunna se ut i vardagen. Istället för att försöka att avsätta den där timmen – som ändå aldrig blir av – så låter du bönen vara ett pågående samtal med Gud. Det kan vara små korta meningar som du sprider ut över dagen.

4. Lyssna in Gud

Bön är som sagt ett samtal mellan två parter och inte ett föredrag som du håller för Gud. Ge Gud chansen att faktiskt svara på det du säger genom att stilla dig och lyssna in. Gud kan tala till vårt hjärta och våra tankar när vi minst anar det. Svaret kanske inte alltid kommer direkt, men varje gång vi stressar ner och ägnar Gud en tanke så ger vi Honom en lucka att tala.

5. Be för andra

Testa att i din bön inte bara tala för egen sak utan be även för andra människor. Vi kan lita på att Gud alltid hör oss när vi ber. Därför kan du i bönen lämna dina bekymmer och behov hos Gud och gå vidare till att även be för andra. Om du plötsligt börjar tänka på en viss person så kan det vara så att Gud vill mana dig att kort be för denne.

6. Testa att be med hörbar röst

Ibland är det frestande att låta en bön bara vara en tanke i hjärnan. Det är inget fel med att tänka en bön eftersom Gud egentligen redan vet vad vi ska be om innan vi bett Honom om det. Men genom att uttala orden med en hörbar röst blir bönen mer konkret och levande. Du behöver inte skrika. Det kan t o m vara en enkel viskning.

Det är något med att be med hörbar röst som höjer vår tro och förväntan på att det vi ber om faktiskt kan ske.

7. Tacka Gud

Låt inte din bön bara vara en önskelista som du kommer med till Gud. Förutom att försöka göra din bön mer som ett samtal så kan du också börja tacka Gud. Du kan dels tacka för bönesvar som du har fått, men också för de områden i livet där Gud redan försett dig med det du behöver utan att du ens bett Honom om det.

För visst har vi så mycket att vara tacksamma över? Jag tror att skulle du sätta dig ner och fundera en stund så skulle din lista kunna bli lååång. Tacksamhet har extremt många positiva bieffekter och det är något som Gud gillar.

Avslutningsvis

Gud längtar efter att få tillbringa tid med dig. Det bästa sättet att börja be är att helt enkelt börja be. Det är precis som med fysisk träning i övrigt. Det tar alltid i extra mycket i början men lossnar ganska snart när man hållit på i några veckor. Och rätt vad det är inser du att du precis infört en mycket god vana i vardagen.